juni 25, 2018
Breaking News

Vakantie Bestemming Kenia

Zaterdag, 3 oktober 2009:

Vanochtend ging de wekker al om 04:00 uur! Om 05:00 uur vertrokken we richting Schiphol. Vanwege alle wegwerkzaamheden aan de A2 wisten we niet precies hoe lang we er over zouden doen. Gelukkig was ik ruim op tijd bij de Holland International balie. Alleen Dimitri, de tourleader, was er al. Langzaam begonnen ook de andere deelnemers voor de studiereis binnen te druppelen. Iedereen stelde zich voor en daarna zijn we gaan inchecken bij de KLM-zuilen. Het was erg druk bij de zuilen maar gelukkig verliep het inchecken redelijk vlot, we hoefden onze bagage alleen nog maar af te geven bij de speciale “bagage drop off” balie’s en toen konden we al door de douane. Na een ontbijtje bij de Mac Donalds was het al tijd om naar de gate te gaan. Hier stond een enorm lange rij. Dus het duurde wel even voordat we het vliegtuig in konden (een volle boeing 747). Gelukkig vertrok het vliegtuig goed op tijd (om 10:15 uur) richting Nairobi. De vlucht verliep prima. Er waren 7 rijen van 3 stoelen achter elkaar voor ons gereserveerd. We zaten dus met de hele groep bij elkaar. Dat is wel prettig dan kun je elkaar al een beetje leren kennen. Na bijna 8 uur kwamen we aan op de luchthaven van Nairobi. Gelukkig was ook alle bagage mee gekomen. We hebben meteen wat geld omgewisseld en toen konden we vertrekken. Na ongeveer 3 kwartier rijden kwamen we aan in het Safari Park hotel. Een ruim opgezet complex met verschillende gebouwen waarin de ruime kamers zich bevinden. Er zijn 2 mooie zwembaden. We konden even de koffers naar de kamer brengen. Daarna kregen we een diner in het restaurant van het hotel. We kregen veel verschillende soorten vlees te eten zoals krokodil, kameel, lam, geit, kip, runds- en varkensvlees. De koks kwamen met grote spiezen rond en sneden voor iedereen een stukje af. Na het eten zijn we naar de kamer gegaan om te douchen en op tijd te gaan slapen.

Zondag, 4 oktober 2009:

Om 06:45 uur ging de wekker. Na het ontbijt gingen we naar onze busjes. Vanaf vandaag zouden we met 3 busjes voor 7 personen reizen. Joyce (mijn kamergenoot) en ik kozen voor het eerste busje. Onze Chauffeur stelde zich netjes voor. Alex wilde meteen al onze namen weten. In ons busje zaten: Joyce en ik, Astrid, Yvonne, Ilse, Olga en Dimitri. Al vrijwel meteen kon Alex onze namen onthouden en het werd ook meteen gezellig in het busje!! Om 08:00 uur gingen we op weg naar het Masai Mara park. Onderweg zagen we al hoe uitgestrekt en soms heuvelachtig het landschap van Kenia is. We kwamen langs dorpjes en zagen af en toe zelfs een echt Masai lopen. Na ongeveer 4 uur rijden kwamen wij bij ons lunchadres, de Mara Sopa Lodge, bij het Masai Mara park. De lunch was in buffetvorm. Na de lunch kregen we hier ook een rondleiding. Het is een ruim opgezette lodge met een mooi uitzicht over het gebied. De kamers waren ruim en netjes. Na de rondleiding gingen we weer naar de busjes en ze hadden de dakjes al omhoog gezet. Zo konden we in het busje staan om foto’s te maken van de dieren die we zouden gaan spotten. Voordat we echt de Masai Mara in zouden gaan bezochten we een echt Masai dorp. De vrouwen verwelkomden ons met gezang en de mannen deden een krijgers dans waarin ze heel vaak en heel hoog springen. Dit doen ze om indruk te maken op de dames. Degene die het hoogst kan springen krijgt de meeste vrouwen. Ze demonstreerden hoe ze vuur maakten door heel hard met een stokje de draaien op een speer. Ook mochten we een kijkje nemen in de hutjes waarin ze woonden. De hutjes worden door de vrouwen gebouwd met takken, modder en mest. Ze zijn heel klein en donker. Daarna gingen we dan echt naar het Masai Mara park, op zoek naar wild!! Al vrij snel zagen we Zebra’s, giraffen en Impala’s. En iets later kregen we zelfs leeuwen, een olifant, buffels en zelfs een zwarte neushoorn te zien. De Masai Mara is een heuvelachtige, uitgestrekte vlakte met veel mooie kleuren. Na de game drive gingen we naar de Keekorok Lodge voor onze overnachting. Bij deze lodge ligt een Hippo Pool vol met nijlpaarden. Joyce en ik besloten om daar nog even een kijkje te gaan nemen voor het helemaal donker zou worden. Je kon via het terras van de lodge over een pad naar de nijlpaarden lopen. En ja hoor, alleen al aan de geur en het gebrul herkenden we de nijlpaarden. Het waren er heel veel! Daarna gingen we snel douchen want om 20:00 uur hadden we alweer afgesproken in het restaurant voor het diner, deze keer in buffetvorm. Na het eten wilde Meta ook nog wel naar de nijlpaarden gaan kijken. Joyce en ik gingen weer mee. Helaas was het hekje voor het pad naar de Hippo Pool op slot. Er stond een Masai bij. Hij stelde voor om het hek open te maken en met ons mee te lopen. Dat wilden we wel. Zo kregen we een privé-tour naar de Hippo pool. Helaas waren alle nijlpaarden weg. Zij zoeken in het donker naar voedsel dus die waren ergens gras aan het eten. We zagen nog wel een buffel en 2 bushbokken. De Masai liet ons zien waar hij een tijdje geleden een luipaard had gespot. Nadat we nog even op het terras hadden gezeten en een Amarula-tje hadden gedronken gingen we terug naar de kamer. Er zit geen hek om deze lodge dus de dieren kunnen zo voor je kamerdeur komen staan. Er liep dus een medewerker mee om ons te kunnen beschermen als dat nodig was. Wij vroegen of er nog nijlpaarden in de buurt waren. Hij vertelde ons dat ze om de lodge heen liepen dus hij liep even met ons mee naar de andere kant om te kijken. En ja hoor, we zagen een kleintje met zijn moeder. Toen we terug liepen naar onze kamer wachtte ons een nog grotere verrassing er stond een nijlpaard recht voor onze deur te grazen! We konden heel dichtbij komen maar het was te donker om foto’s te maken. Deze dag kon niet meer stuk dus we gingen met een voldaan gevoel naar bed.

Maandag, 5 oktober 2009:

Vanochtend ging de wekker al om 05:20 uur. We moesten namelijk om 06:30 uur al met al onze spullen bij de receptie zijn. Wij wilden eerst nog even naar de Hippo pool om het met daglicht te kunnen bekijken dus wij gingen al om 06:15 uur. Daarna ontbeten we. Na een korte rondleiding in de lodge vertrokken we om 07:00 uur. We waren net het terrein af toen we al 2 leeuwinnen zagen. Die zaten dus wel erg dichtbij!! We hadden een lange reisdag voor de boeg, ze zouden namelijk helemaal naar Amboseli park gaan en daarvoor moesten we eerst weer terug naar Nairobi en dan pas door naar Amboseli. Om 12:30 uur kwamen we aan bij het lunchadres van vandaag. Het Carnivore restaurant in Nairobi. Dit restaurant staat op de lijst van 50 beste restaurants in Kenia. Het eten leek een beetje op het diner van de eerste dag. Er kwamen weer een hoop spiezen tevoorschijn met allerlei soorten vlees. Het was heerlijk. Om 14:00 uur vertrokken we weer voor een lange weg naar onze overnachtings accommodatie. Om 18:30 uur kwamen we aan in het Amboseli park. We zagen nog net de Kilimanjaro voor het donker werd. En een prachtige zonsondergang over de grote vlakte. Om 19:00 uur kwamen we aan in de Amboseli Serena Safari Lodge, een hele mooie accommodatie midden in het park, en weer zonder hek. Ik deed de deur naar het terras van onze kamer open en stond meteen oog in oog met een olifant!! Later zagen we dat er nog meer olifanten, gnoe’s en zebra’s op een paar meter afstand achter de kamers en het terras door liepen. Geweldig!! Na het heerlijke diner hebben we nog even buiten op het terras gezeten bij het kampvuur met een lekker glaasje Amarula en live muziek op de achtergrond.

Dinsdag, 6 oktober 2009:

Vanochtend ging de wekker weer vroeg. Om 06:30 uur moesten we ontbijten en om 07:00 uur, na een korte rondleiding in de lodge, vertrokken we met ons busje. We gingen op Game Drive door Amboseli. Dit park is heel uitgestrekt en vlak. Het is een grote droge vlakte met op de achtergrond de Kilimanjaro, met 5895 meter de hoogste berg van Afrika. Gelukkig was het helder weer dus we konden hem goed zien. Door de extreme droogte lagen er veel dode dieren, wat een erg trieste indruk achter liet. We reden langs verschillende drinkplaatsen waar gelukkig nog wel veel levende dieren te zien waren. Je zag wel dat er een groot voedsel tekort was want ze waren erg vermagerd. Tijdens de game drive, om 10:30 uur, maakten we een stop bij de Ol Tukai Lodge voor een rondleiding. Deze lodge ligt in het park maar er zit wel een hek omheen. Ze waren een groot aantal kamers aan het renoveren. Ze worden erg mooi en zijn ruim. Vanuit het zwembad en sommige kamers is uitzicht op de Kilimanjaro. Na de rondleiding gingen we verder op weg het park uit. We gingen lunchen bij de Amboseli Sopa Lodge. Deze lodge ligt net buiten het park, er zijn verschillende huisjes verspreid over het terrein. De lunch was in buffetvorm. Na de lunch gingen we op weg naar ons overnachtingshotel. Na een extreem hobbelige weg (we deden ruim 4 uur over 100 kilometer). En heel vaak de raampjes open en dicht gemaakt te hebben vanwege het vele stof kwamen we om 17:30 uur aan in het Taita Hills resort. Hier kregen we alleen een rondleiding (ons overnachtingshotel lag een stukje verderop). Dit hotel lag in het Taita Hills Wildlife Sanctuary. Een privé-reservaat tegen Tsavo West national park aan. Er zit geen hek tussen Taita Hills en Tsavo dus de dieren kunnen gewoon op en neer lopen. Het Taita Hills resort was echt een hotel met 4 verdiepingen. Heel anders dan de lodges die we tot nu toe hadden gezien. Het had een mooie ligging bij een drinkplaats waar op dat moment net een kudde olifanten was. Na de rondleiding reden we door het park richting ons hotel. Onderweg kwamen we nog olifanten, leeuwen, zebra’s en buffels tegen. En we zagen een prachtige zonsondergang met een mooie rode gloed over de vlakte. We verbleven in de Saravo Salt Lake Lodge. Deze accommodatie bestaat uit ronde bungalows die gebouwd zijn op betonnen palen zodat al het wild onder de accommodatie door kan lopen. Er ligt een grote drinkplaats bij waar enorme kudde’s olifanten en buffels komen. Na de zonsondergang is dit een indrukwekkend schouwspel! Na het dinerbuffet zijn we ook nog een tijdje op het terras gaan zitten om hiervan te genieten.

Woensdag, 7 oktober 2009:

Vanochtend konden we een beetje uitslapen want we vertrokken pas na het ontbijt en een rondleiding om 09:00 uur richting Mombasa. Dimitri wilde een groepsfoto maken met de lodge op de achtergrond dus we moesten daarvoor de paden af en het territorium van de wilde beesten op. Er gingen dus 6 rangers mee om ons te beschermen tegen een aanval van de buffels die op de uitkijk stonden. Gelukkig gebeurde er niks en hebben wij een mooie groepsfoto. Daarna gingen we echt op weg naar de kust. Om 13:00 uur kwamen we aan bij ons lunchadres in Mombasa. Het Tamarin restaurant. Hier genoten we van een heerlijke lunch op het terras. Tijdens de lunch hebben we onze gidsen uitvoerig bedankt omdat we na vandaag verder zouden gaan met 1 grote bus. We moesten dus afscheid nemen van onze geliefde safari-busjes. Na de lunch werden we naar ons overnachtingshotel, het Voyager Beach Resort in Nyali Beach, gebracht. Toen we daar aankwamen kregen we allemaal een knuffel van onze gids Alex en we bedankten hem voor de leuke dagen. Het hotel is geheel in stijl van een cruise schip opgezet. Het personeel loopt ook allemaal in marinepakjes. Iedere dag “varen” ze naar een andere bestemming en daar worden de buffetten etc. op aangepast. De kamers zijn ruim en netjes. We kregen tot 20:00 uur vrije tijd. We zijn lekker bij het zwembad gaan liggen en daarna op ons gemak gaan douchen. Het diner was weer in buffetvorm. Na het diner hebben we nog even gekeken naar de animatie show en zijn daarna nog wat gaan drinken in de beachbar.

Donderdag, 8 oktober 2009:

Vanochtend vertrokken we weer na de rondleiding en het ontbijt om 09:00 uur. We gingen naar het Bamburi Beach hotel voor een rondleiding. Een leuke kleinschalig hotel met nette kamers in Bamburi Beach. Een nadeel van Nyali Beach en Bamburi Beach is dat er een heel smal strand is waar je niet echt aan kunt liggen. Na deze bezichtiging kregen we een stadstour door Mombasa. Er is niet heel veel te zien maar onze gids probeerde er toch het beste van te maken. We reden langs de voormalige haven en de overheidsgebouwen. En we kregen uitleg over de geschiedenis van de stad. Na de stadstour gingen we voor een rondleiding naar het Southern Palms hotel. Hiervoor moesten we eerst met de ferry oversteken naar Diani Beach. Southern Palms is een mooi hotel met een enorm zwembad. De kamers waren wel een beetje gedateerd maar wel schoon en ruim. Het strand van Diani Beach is wel veel breder. Hier kun je wel aan liggen. Na deze bezichtiging werden we naar het Leopard Beach hotel gebracht. Ons overnachtingshotel voor die dag. Hier kregen Joyce en ik een leuke verrassing… we sliepen namelijk in een villa kamer met een jacuzzi in de badkamer, een buitendouche, een enorm terras met vijver en frontaal zeezicht!! Nadat we hier goed hadden rondgekeken en we bijgekomen waren van al dit moois zijn we naar het zwembad gegaan. Om 19:30 uur kregen we een cocktail aangeboden in de Mario’s bar in het hotel. Daarna kregen we een heerlijke barbecue op het privé-strand van het hotel. Na het eten zijn we nog wat gaan drinken in de bar.

Vrijdag, 9 oktober 2009:

Om 08:45 uur kregen we na het ontbijt een rondleiding in de Spa van het hotel. Het Leopard Beach hotel is heel erg mooi en luxe, de spa faciliteiten zijn heel uitgebreid met veel privacy. Daarna gingen we met de bus naar het Papillon Lagoon Reef hotel in Diani Beach voor een rondleiding. Een goed 3-sterren hotel met nette kamers. Hierna werden we naar het er naast gelegen Baobab beach resort gebracht. We kregen allemaal een 2-persoonskamer waar we ons nog lekker konden opfrissen voor de terugvlucht. Nadat we snel de koffers naar de kamer hadden gebracht kregen we een rondleiding. Dit is een groot hotel complex wat vroeger bij de Robinson keten hoorde. Er zijn 2 zwembaden waarvan 1 hele grote en een prachtig strand. Het is een mooi hotel met verschillende kamertype’s. Na de rondleiding kregen we een lunch. Dit was een heerlijk buffet met veel keuze. Na de lunch gingen we nog even lekker relaxen aan het zwembad met een cocktailtje. Dit was een mooie afsluiter van ons verblijf in Mombasa. Om 16:00 uur werden we naar de luchthaven gebracht voor onze terugvlucht naar Amsterdam. Doordat het enorm druk was bij de ferry deden we hier 2,5 uur over!! Eenmaal aangekomen op de luchthaven was er weer een verrassing!! Het vliegtuig van Arkefly vloog terug naar Amsterdam met als enige passagiers onze groep. We hadden dus een heel vliegtuig voor ons alleen. Dat was echt relaxed, we konden allemaal 3 stoelen gebruiken om lekker te liggen. We mochten zelfs een kijkje nemen in de cockpit!! De vlucht vertrok keurig op tijd, maakte een korte tankstop in Hughada en landde, eerder dan gepland, om 05:30 uur op Schiphol. Het was een geweldige studiereis!! Kenia is een heel mooi en indrukwekkend land!